• ویدئوتور تعاملی
  • نمونه پروژه ها
  • ویومگ

برای جستجو تایپ کرده و Enter را بزنید

  • ویدئوتور تعاملی
  • نمونه پروژه ها
  • ویومگ
وی ویو
  • ویدئوتور تعاملی
  • نمونه پروژه ها
  • ویومگ
خانه > حذف مرز واقعیت و خیال در آیینه سیاه
حذف مرز واقعیت و خیال در آیینه سیاه
حذف مرز واقعیت و خیال در آیینه سیاه
محسن خلوصی
محسن خلوصی

۲۲ آبان ۱۴۰۳

482 بازدید

زمان مطالعه 2 دقیقه

فهرست مطالب

Toggle
  • کاربردهای واقعیت مجازی در روان‌درمانی: از سریال تا واقعیت
  • جمع‌بندی

اپیزود “آزمون بازی” (Playtest) دومین قسمت از فصل سوم سریال آینه سیاه است. این اپیزود داستان کوپر، مردی آمریکایی، را روایت می‌کند که در سفر به لندن برای کسب درآمد، به تست یک بازی واقعیت مجازی پیشرفته در شرکت سای‌توگیمو می‌پردازد. این بازی با استفاده از فناوری واقعیت افزوده، ترس‌های عمیق کوپر را به تصویر می‌کشد و مرز بین واقعیت و خیال را برای او محو می‌کند. این اپیزود به‌طور مؤثری نشان می‌دهد که چگونه واقعیت مجازی می‌تواند مرز بین واقعیت و خیال را به‌قدری باریک کند که تشخیص آن‌ها دشوار شود.

در این اپیزود، کوپر با ترس‌های مختلفی مانند عنکبوت‌های غول‌پیکر و مواجهه با خاطرات دردناک روبه‌رو می‌شود. این تجربه نشان می‌دهد که چگونه فناوری می‌تواند به عمق ذهن انسان نفوذ کرده و ترس‌ها و خاطرات پنهان را آشکار سازد.

کاربردهای واقعیت مجازی در روان‌درمانی: از سریال تا واقعیت

با وجود داستان خیالی و ترسناک این اپیزود، ایده واقعیت مجازی به‌عنوان ابزاری درمانی به شکلی واقعی و علمی در حال حاضر استفاده می‌شود. فناوری‌های واقعیت مجازی و افزوده در دنیای امروز، نه‌تنها برای بازی و سرگرمی بلکه برای درمان‌های روانشناختی و کمک به افراد برای مقابله با اضطراب‌ها و فوبیاهایشان به کار گرفته می‌شوند.

به عنوان مثال، درمان با واقعیت مجازی که به عنوان VR Therapy شناخته می‌شود، یک روش درمانی معتبر است که به افراد اجازه می‌دهد تا در محیطی کنترل‌شده و ایمن، با ترس‌ها و اضطراب‌های خود روبه‌رو شوند. مثلاً، افرادی که از ارتفاع هراس دارند، با استفاده از فناوری واقعیت مجازی می‌توانند به تدریج در معرض این ترس قرار گیرند و به مرور احساساتشان را کنترل کنند. درمان‌های مشابهی برای فوبیاهای دیگر، از جمله ترس از جمعیت، ترس از تاریکی، و حتی اضطراب‌های اجتماعی نیز در حال توسعه است.

جمع‌بندی

اپیزود آزمون بازی از سریال آینه سیاه نمایی از آینده‌ای را به تصویر می‌کشد که در آن واقعیت مجازی می‌تواند به مرزهای غیرقابل تصور و شاید حتی غیرقابل کنترل برسد. در عین حال، این داستان فرصتی برای تأمل در مورد پتانسیل‌های واقعی این فناوری به عنوان یک ابزار درمانی است. هرچند دنیای واقعی هنوز تا مرزهایی که سریال ترسیم می‌کند فاصله دارد، اما کاربردهای مثبت و منفی این فناوری در زندگی انسان در حال شکل‌گیری است. به همین دلیل، استفاده از واقعیت مجازی در حوزه درمان و رویارویی با ترس‌ها باید با دقت و حساسیت بسیار انجام شود تا از پتانسیل مثبت این فناوری به‌درستی بهره‌برداری شود.

دسته بندی:

صنعت و رسانه

برچسب ها:

روان شناختی فیلم

اشتراک گذاری:

دیگر مقالات

اثر ویدئوتورتعالی در بازدید از موزه ها
گردشگری 360
اثر ویدئوتورتعالی در بازدید از موزه ها

مقدمه تحول دیجیتال در صنعت موزه‌داری، فرصت‌های بی‌سابقه‌ای برای تعامل میان مخاطبان و میراث…

محسن خلوصی
محسن خلوصی

زمان مطالعه 2 دقیقه

پروژه هاروارد و سفر مجازی به قلب هرم‌های مصر
روایت های نوآوری
پروژه هاروارد و سفر مجازی به قلب هرم‌های مصر

پروژه دیجیتال گیزا هاروارد با تور مجازی ۳۶۰ درجه امکان گشت و گذار در…

محسن خلوصی
محسن خلوصی

زمان مطالعه 2 دقیقه

برترین تورهای مجازی 360 درجه در جهان
روایت های نوآوری
برترین تورهای مجازی 360 درجه در جهان

تورهای مجازی 360 درجه با نوآوری، مرزها را حذف کرده و امکان تجربه‌ی فضاهای…

محسن خلوصی
محسن خلوصی

زمان مطالعه 3 دقیقه

اتصالات، پیشگام در لایو 360 درجه
صنعت و رسانه
اتصالات، پیشگام در لایو 360 درجه

اتصالات، بزرگ‌ترین اپراتور امارات و پیشرو در خاورمیانه، با سرمایه‌گذاری در 5G و فیبرنوری،…

محسن خلوصی
محسن خلوصی

زمان مطالعه 4 دقیقه

اولین کنسرت 360 درجه در متاورس
روایت های نوآوری
اولین کنسرت 360 درجه در متاورس

متا، غول فناوری، با تمرکز بر متاورس، کنسرت ۳۶۰ درجه BLACKPINK را برگزار کرد…

محسن خلوصی
محسن خلوصی

زمان مطالعه 3 دقیقه

تجربه‌ای برای علاقه‌مندان به BMW
ابزارها و گجت ها
تجربه‌ای برای علاقه‌مندان به BMW

دوربین‌های ۳۶۰ درجه با Insta360 X4 BWM EDITION، ترکیبی از فناوری پیشرفته و طراحی…

محسن خلوصی
محسن خلوصی

زمان مطالعه 2 دقیقه

تحول در تجربه‌های مشتریان با VR
روایت های نوآوری
تحول در تجربه‌های مشتریان با VR

واقعیت مجازی به ابزاری قدرتمند در تجارت تبدیل شده و برندها از آن برای…

محسن خلوصی
محسن خلوصی

زمان مطالعه 3 دقیقه

چالش ها و فرصت های VR و AR
مبانی و مفاهیم
چالش ها و فرصت های VR و AR

واقعیت مجازی و افزوده با پیشرفت چشمگیر، صنایع مختلف را متحول کرده‌اند اما با…

محسن خلوصی
محسن خلوصی

زمان مطالعه 3 دقیقه

60 هوش مصنوعی کاربردی
ابزارها و گجت ها
60 هوش مصنوعی کاربردی

امروزه ابزارهای هوش مصنوعی هرکدام کارایی‌های خاص خود را دارند و می‌توانند به کسب‌وکارها…

محسن خلوصی
محسن خلوصی

زمان مطالعه 3 دقیقه

تفاوت‌های واقعیت مجازی، افزوده و ترکیبی
مبانی و مفاهیم
تفاوت‌های واقعیت مجازی، افزوده و ترکیبی

واقعیت مجازی، افزوده و ترکیبی سه فناوری کلیدی با کاربردهای متفاوت‌اند که در این…

محسن خلوصی
محسن خلوصی

زمان مطالعه 4 دقیقه

از ماتریکس تا متاورس
صنعت و رسانه
از ماتریکس تا متاورس

فیلم ماتریکس، که در سال 1999 به کارگردانی واچوفسکی‌ها ساخته شد، یکی از تأثیرگذارترین…

محسن خلوصی
محسن خلوصی

زمان مطالعه 4 دقیقه

از Half-Life تا Half-Life: Alyx
بازی و سرگرمی
از Half-Life تا Half-Life: Alyx

ازی‌های Half-Life یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین عناوین در تاریخ بازی‌های ویدیویی محسوب می‌شوند.

محسن خلوصی
محسن خلوصی

زمان مطالعه 4 دقیقه

وی ویو
مبتکر و مجری تخصصی تصویربرداری و طراحی ویدئوتور تعاملی 360 درجه
  • ویدئوتور تعاملی
  • نمونه پروژه ها
  • ویومگ